Reparation av slungan
Ha! Lyckades få till slungan helt på egen hand. Man kan ju se det som en lite enkel reparations-/svetsövning, vilket ju var klart passande för mig.
Började med kraftuttagsaxeln, som dels inte gick lossa från slungan och dels var otroligt trög i aktionen. Jag lyckades till sist övertala den att lossna från slungan. Problemet visade sig vara lite grader på splinsen på slungans axeltapp. Jag tog rondellen och en slipskiva med "flärpar" och putsade försiktigt bort dem. Fettade sedan in axeltappen.
Kraftuttagsaxeln delades därefter i mindre bitar, som samtliga rengjordes och fettades in rejält.
Sedan tog den riktigt roliga delen vid. Jag svetsade fast ett par dragöglor i slungans bakkant, så att det dels ska bli lättare att koppla lös slungan från en traktor som inte är igång, och dels förhoppningsvis vara möjligt att koppla en bogserlina om någon bli behöver dras upp ur diket.

Den andra öglan.

Dragöglorna är gjorda av ett par avkapade bergskilar för förtöjning av båtar. 24:- styck på Jula...
När jag ändå var nära med svetsen så passade jag på att svetsa ihop en spricka i själva slungan också.

Dags för en liten knorr, eller i alla fall krok. Den ska användas för att hänga upp kraftuttagsaxeln när man kopplar lös slungan tillfälligt (och inte tar bort axeln). Därigenom slipper vi riskera att axeln snöar över (i alla fall om vi som vanligt trär en plastkasse över änden på den).

Senare på kvällen blev det även läge för lite ytbehandling, så nu är hela slungan återigen orange!
Började med kraftuttagsaxeln, som dels inte gick lossa från slungan och dels var otroligt trög i aktionen. Jag lyckades till sist övertala den att lossna från slungan. Problemet visade sig vara lite grader på splinsen på slungans axeltapp. Jag tog rondellen och en slipskiva med "flärpar" och putsade försiktigt bort dem. Fettade sedan in axeltappen.
Kraftuttagsaxeln delades därefter i mindre bitar, som samtliga rengjordes och fettades in rejält.
Sedan tog den riktigt roliga delen vid. Jag svetsade fast ett par dragöglor i slungans bakkant, så att det dels ska bli lättare att koppla lös slungan från en traktor som inte är igång, och dels förhoppningsvis vara möjligt att koppla en bogserlina om någon bli behöver dras upp ur diket.

Den andra öglan.

Dragöglorna är gjorda av ett par avkapade bergskilar för förtöjning av båtar. 24:- styck på Jula...
När jag ändå var nära med svetsen så passade jag på att svetsa ihop en spricka i själva slungan också.

Dags för en liten knorr, eller i alla fall krok. Den ska användas för att hänga upp kraftuttagsaxeln när man kopplar lös slungan tillfälligt (och inte tar bort axeln). Därigenom slipper vi riskera att axeln snöar över (i alla fall om vi som vanligt trär en plastkasse över änden på den).

Senare på kvällen blev det även läge för lite ytbehandling, så nu är hela slungan återigen orange!
Kommentarer
Trackback