Strulmorgon
Vilken morgon! Snöade lite så där lagom igår kväll, så jag avstod från att köra snösvängen tidigt (dvs att börja mellan 04 och 05 någon gång). Istället drog jag igång den vid 6:30 istället, för att "bara köra den snabbt och sedan dra till jobbet vid 8-tiden". Jaja, det hade kanske fungerat om inte en liten 6-centimeters slangstump spruckit under traktorn.
Visade sig vara returslangen från styrningen in mot oljefiltret. Inget speciellt högt tryck tydligen, men det är tämligen hypotetiskt, för tryck finns ju helt klart. Märkte först bara att det liksom ryckte till lite i ratten, men när jag sedan skulle vända uppe vid landsvägen så märktes att något var "obra" med styrningen. Kunde snabbt konstatera att traktorn läckte hydraulolja i hög hastighet, vilket på en John Deere innebär att i princip allt utom motorn slutar fungera inom kort.
Lyckades rulla utför backen och hem. Insåg därefter att det var läge att försöka byta slangstumpen så snart som möjligt då traktorn ju var varmkörd, och både slang och olja därför var något trevligare att jobba med. Pep iväg och skaffade en ny slangstump, samt en del (40 liter) hydraulolja! Slangens placering kunde väl vara sämre, men inte just mycket. Mitt innanför höger bakdäck, och med monterade bukplåtar under traktorn så kommer man inte åt annat än från framsidan av bakdäcket.

Det är den lilla slangstumpen precis till vänster om remmen som spruckit. Notera hydrauloljan i bukplåten! Eländet sitter ungefär en armlängd in med mina armar, så det var på gränsen att det skulle gå, men till sist hade jag fått lös båda slangklämmorna (tack och lov att det inte var något koppel som skulle dras/skruvas isär) och lyckats lossa slangstumpen. Kapade till en ny och trädde på den på rörändarna. Den ena sidan gick mycket bra, men däremot var det problematiskt med den andra dels på grund av att slangen stelnat i kylan, och dels på grund av att det var så svårt att nå.

Tog en snabbkonsultation med grannen (och fick en kopp nykokt kaffe med hembakt pepparkaka) för att höra hur mycket man vågar värma en dylik slang i en så oljig miljö. Därefter var det bara att dra fram varmluftspistolen och inom kort satt den nya slangen på plats! Passade också på att bocka till det ena röret så att skarven skulle bli så rak som möjligt.
Gick dit en del olja. Tydligen tar min traktor ungefär 40 liter hydraulolja vid ett fullständigt byte (inklusive filter). Jag fick in en hel 20-liters dunk, samt resterna från en dunk som jag redan hade hemma. Uppskattningsvis en 25--30 liter ungefär... Den som konstruerat dessa traktorer verkar aldrig ha tänkt tanken att man ska behöva fylla i några större mängder hydraulolja på en gång. Påfyllningshålet sitter verkligen trassligt till. Måste använda kanna (och det går en och annan kanna på 30 liter kan jag meddela). Tror det kan vara läge att försöka hitta någon slags pump som går att köra direkt från fatet istället.
Inget ont som inte har något gott med sig i alla fall. Dels fick jag ju mig en kopp kaffe med hembakt pepparkaka, dels hann jag byta några ord i lugn och ro med Maria från grannhuset (i normala fall hinner vi bara hälsa kort på varandra på grund av arbetstider) och dels lyckades jag ligga på huk bredvid traktorn precis när fläkthjulet i vedpannan började skava (första gången på två år tror jag) vilket gjorde att jag direkt kunde montera lös den och skaka ut de ask/kolbitar som fastnat.
Visade sig vara returslangen från styrningen in mot oljefiltret. Inget speciellt högt tryck tydligen, men det är tämligen hypotetiskt, för tryck finns ju helt klart. Märkte först bara att det liksom ryckte till lite i ratten, men när jag sedan skulle vända uppe vid landsvägen så märktes att något var "obra" med styrningen. Kunde snabbt konstatera att traktorn läckte hydraulolja i hög hastighet, vilket på en John Deere innebär att i princip allt utom motorn slutar fungera inom kort.
Lyckades rulla utför backen och hem. Insåg därefter att det var läge att försöka byta slangstumpen så snart som möjligt då traktorn ju var varmkörd, och både slang och olja därför var något trevligare att jobba med. Pep iväg och skaffade en ny slangstump, samt en del (40 liter) hydraulolja! Slangens placering kunde väl vara sämre, men inte just mycket. Mitt innanför höger bakdäck, och med monterade bukplåtar under traktorn så kommer man inte åt annat än från framsidan av bakdäcket.

Det är den lilla slangstumpen precis till vänster om remmen som spruckit. Notera hydrauloljan i bukplåten! Eländet sitter ungefär en armlängd in med mina armar, så det var på gränsen att det skulle gå, men till sist hade jag fått lös båda slangklämmorna (tack och lov att det inte var något koppel som skulle dras/skruvas isär) och lyckats lossa slangstumpen. Kapade till en ny och trädde på den på rörändarna. Den ena sidan gick mycket bra, men däremot var det problematiskt med den andra dels på grund av att slangen stelnat i kylan, och dels på grund av att det var så svårt att nå.

Tog en snabbkonsultation med grannen (och fick en kopp nykokt kaffe med hembakt pepparkaka) för att höra hur mycket man vågar värma en dylik slang i en så oljig miljö. Därefter var det bara att dra fram varmluftspistolen och inom kort satt den nya slangen på plats! Passade också på att bocka till det ena röret så att skarven skulle bli så rak som möjligt.
Gick dit en del olja. Tydligen tar min traktor ungefär 40 liter hydraulolja vid ett fullständigt byte (inklusive filter). Jag fick in en hel 20-liters dunk, samt resterna från en dunk som jag redan hade hemma. Uppskattningsvis en 25--30 liter ungefär... Den som konstruerat dessa traktorer verkar aldrig ha tänkt tanken att man ska behöva fylla i några större mängder hydraulolja på en gång. Påfyllningshålet sitter verkligen trassligt till. Måste använda kanna (och det går en och annan kanna på 30 liter kan jag meddela). Tror det kan vara läge att försöka hitta någon slags pump som går att köra direkt från fatet istället.
Inget ont som inte har något gott med sig i alla fall. Dels fick jag ju mig en kopp kaffe med hembakt pepparkaka, dels hann jag byta några ord i lugn och ro med Maria från grannhuset (i normala fall hinner vi bara hälsa kort på varandra på grund av arbetstider) och dels lyckades jag ligga på huk bredvid traktorn precis när fläkthjulet i vedpannan började skava (första gången på två år tror jag) vilket gjorde att jag direkt kunde montera lös den och skaka ut de ask/kolbitar som fastnat.
Kommentarer
Postat av: grannen
Låter som en toppen dag. GUU va duktig du är på lägga ut foton. måste skärpa mig. skitskoj att läsa....
Trackback