Traktormekning
Motorvärmaren till traktorn lade ju av tidigare under hösten/vintern visade det sig. Det har varit ANINGEN besvärligt att bryta igång den stora dieselmotorn kall, men tack och lov så kom jag på att ställa in den i garaget precis när det stora snöovädret började, för utan fungerande värmare så hade vi varit helt insnöad (rent fysiskt alltså). Nu gick allt bra.
Igår kväll tittade grannen (som är traktormekaniker) förbi med en sprillans nyköpt motorvärmare och en helt ny kabelsats. Efter någon timme satt allt på plats, och dessutom hade han monterat min "saftblandare", så nu ska ekipaget förhoppningsvis vara lite mer synligt i mörkret/snön.
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-1/484878/images/2009/motorvrmare-uttag_29636211.jpg)
Det stora pysslet var nog faktiskt nästan att dra en kabel från motorvärmaruttaget, bakom motorn, och in på högra sidan av hytten och montera ett eluttag där. Nu blir det till att skaffa en liten kupévärmare så att man kan tina upp hytten när värmaren går.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/484878/images/2009/motorvrmare-kuputtag_29636291.jpg)
Det blev en snabb och brutalt enkel inkoppling av saftblandaren, "vi" bultade fast den på samma fäste som vänstra främre arbetslampan, och kopplade in den på samma kablar. Det innebär att jag i nuläget inte har någon egen brytare för saftblandaren, men i princip så ska den ju vara på när man är ute och skyfflar ändå så problemet är ganska minimalt. Vill jag slippa den, så är blandaren av en sådan typ som bara sitter på ett litet fäste och mycket enkelt monteras bort.
Stort tack för hjälpen Stefan!
Igår kväll tittade grannen (som är traktormekaniker) förbi med en sprillans nyköpt motorvärmare och en helt ny kabelsats. Efter någon timme satt allt på plats, och dessutom hade han monterat min "saftblandare", så nu ska ekipaget förhoppningsvis vara lite mer synligt i mörkret/snön.
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-1/484878/images/2009/motorvrmare-uttag_29636211.jpg)
Det stora pysslet var nog faktiskt nästan att dra en kabel från motorvärmaruttaget, bakom motorn, och in på högra sidan av hytten och montera ett eluttag där. Nu blir det till att skaffa en liten kupévärmare så att man kan tina upp hytten när värmaren går.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/484878/images/2009/motorvrmare-kuputtag_29636291.jpg)
Det blev en snabb och brutalt enkel inkoppling av saftblandaren, "vi" bultade fast den på samma fäste som vänstra främre arbetslampan, och kopplade in den på samma kablar. Det innebär att jag i nuläget inte har någon egen brytare för saftblandaren, men i princip så ska den ju vara på när man är ute och skyfflar ändå så problemet är ganska minimalt. Vill jag slippa den, så är blandaren av en sådan typ som bara sitter på ett litet fäste och mycket enkelt monteras bort.
Stort tack för hjälpen Stefan!
Kommentarer
Trackback