38000 mil i bil
Igår kväll firade jag och bilen 38000 mil på ett annorlunda sätt. Den har ju gått helt problemfritt bra länge nu, och igår kväll var inledningsvis inget undantag. På väg från skjutbanan rullade allt på som vanligt. Stannade på Söder och tankade, men väl jag kommit en knapp mil hemöver började jag höra ett bultande biljud. Stannade till i en parkeringsficka och kollade både motor, drivlina och hjul/däck efter något uppenbart misstänkt. Såg dock inget speciellt.
Kom mig ytterligare en mil närmare hem, men med tilltagande ljud. Stannade igen och gjorde om kontrollen, även nu utan resultat. Med kraftigt sänkt fart tog vi oss ytterligare 15 km, men nu hade det även börjat rycka i ratten och "skorra" en del, och jag började för ett ögonblick misstänka att ett hjullager tagit kapitalt slut.
Gjorde ju ett halvt lagerbyte (lilla, inre hjullagret) i vintras i samband med ett byte av drivknut, men de stora hjullagren byttes aldrig, utan justerades bara.
När jag stannade i början på grusvägen för att ytterligare en gång kontrollera om jag kunde se vad som var fel så var det tämligen uppenbart. Vänster framhjul satt löst! Dock inte på grund av ett söndrigt lager, utan på grund av att SAMTLIGA 6 hjulbultar skruvats lös 5--10 mm! Spännande att det hänt på samtliga 6 bultar på ett och samma hjul, men inte på någon av de 18 bultar som sitter på de andra tre hjulen (jotack, jag kollade samtliga hjul!)
Väl inne i bilen, med samtliga bultar väl åtdragna råkade jag kasta en blick på instrumentpanelen...
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/484878/images/2009/38000-mil_44899633.jpg)
Farligt med de där jämna 1000-talen. Förra gången var vid 30000, då kamremmen tog slut!
;-)
Kom mig ytterligare en mil närmare hem, men med tilltagande ljud. Stannade igen och gjorde om kontrollen, även nu utan resultat. Med kraftigt sänkt fart tog vi oss ytterligare 15 km, men nu hade det även börjat rycka i ratten och "skorra" en del, och jag började för ett ögonblick misstänka att ett hjullager tagit kapitalt slut.
Gjorde ju ett halvt lagerbyte (lilla, inre hjullagret) i vintras i samband med ett byte av drivknut, men de stora hjullagren byttes aldrig, utan justerades bara.
När jag stannade i början på grusvägen för att ytterligare en gång kontrollera om jag kunde se vad som var fel så var det tämligen uppenbart. Vänster framhjul satt löst! Dock inte på grund av ett söndrigt lager, utan på grund av att SAMTLIGA 6 hjulbultar skruvats lös 5--10 mm! Spännande att det hänt på samtliga 6 bultar på ett och samma hjul, men inte på någon av de 18 bultar som sitter på de andra tre hjulen (jotack, jag kollade samtliga hjul!)
Väl inne i bilen, med samtliga bultar väl åtdragna råkade jag kasta en blick på instrumentpanelen...
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/484878/images/2009/38000-mil_44899633.jpg)
Farligt med de där jämna 1000-talen. Förra gången var vid 30000, då kamremmen tog slut!
;-)
Kommentarer
Trackback