Helgens bilmekande

Lite pyssligt blev det till sist, men allt löste sig tack vara goda vänner med REJÄLA verktyg. Uppgiften som stod för dörren var ju att byta:

  • Vevlagertätning
  • Vattenpump
  • Kamrem
  • Löphjul för kamrem
  • Sträckrulle för kamrem
  • Termostat
I princip inget som är logiskt svårt att förstå hur det går till om man tar det lugnt och har någon god vän att fråga om det kniper.

Problem uppstod dock när två bultar trilskades, dels den som höll sträckrullen och dels den som höll själva drivhjulet för kamremmen, och satt utanför vevlagertätningen på vevaxeln. Trots att jag prövade längsta spärrskaftet som gick in i utrymmet och sedan grannens (en av de goda vännerna!) mutterdragare så vägrade de ge med sig.

Lösningen blev då att avvakta en dag (vilket gav möjlighet att testa transportlöpning till och från jobbet) och sedan bogsera över bilen till en annan god vän i grannbyn. Där fanns dels en kompressor med högre tryck och dels en "argare" mutterdragare.

Då visade sig muttrarna klart medgörliga, även om vi spräckte en nersvarvad 17 mm krafthylsa på den ena. Vi behövde varken ställa upp kraften i mutterdragaren (1/2-tums) eller testa den stora dragaren (3/4 tum).

Vips satt nya vevlagertätningen, löphjul, sträckare och kamrem på plats under den nya vatten pumpen.



Efter knappt två timmars skruvande så var det återigen tämligen trångt under huven.



Förutom att bilen faktiskt startade (utan kylare och småremmar) efter att jag själv satt den nya kamremmen på plats och sträckt den så var den riktigt goda nyheten att det morgonen efteråt inte fanns en tillstymmelse till kylarvätska eller olja på garagegolvet. Det var ett tag sedan det hände förra gången!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0