Äntligen utrustad med takräcke
Tämligen efterlängtat, men ibland tar det oväntat lång tid att få "tummen ur". Häromdagen hade den beställda "fotsatsen" till det nya takräcket kommit, och igår var det dags att montera ihop alltsammans.
Måste ge Thule en eloge för ett tämligen föredömligt koncept. Själva räcket är standard, men finns i olika bredder för att passa olika bilstorlekar. Det finns olika fötter som passar till räckena, beroende på om man har "rails" eller inte. Sedan finns det olika "fotsatser" för att få fötterna att passa taket på den specifika bilen.
Allt liksom bara skjuts ihop med god passform, utan verktyg.
När man kommit så långt att det börjar vara dags att montera räcken på bilen så visade det sig finnas färdiga måttangivelser angående hur brett räcket skulle vara beroende på bilmodell. Dessutom hade själva räckesrören måttangivelser på undersidan, bara att låta fötterna glida till angivet mått och låsa fast dem (spännkoppling).
Efter att ha märkt upp räckena med fram/bak (något olika bredd nämligen) var det bara att ställa räcket på angiven position på taket (jajamensan, även dessa mått fanns angivna med millimeterprecision i instruktionshäftet) och dra åt fötterna så att de satt fast rejält.
Thules modultänk är inte så dumt. Givet att nästa bil ska ha samma fötter så är det bara att ändra bredden på räckena så passar det. Skulle det visa sig att nästa bil också saknar rails, men behöver en annan infästning så byts bara fotsatsen. Om bilen dessutom har rails så byter man foten. Dessutom ger det förstås Thule möjligheten att ta betalt för tre paket istället för bara ett, så säkerligen får man betala någon extra krona bara därför, men så länge det är enkelt att montera och passar bra så...
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/484878/images/2010/takrcke-ii_119922401.jpg)
Nu ser det äntligen lite mer "fältmässigt" ut. Dessutom slipper jag dra omkring med skidorna inne i bilen. Varma skidor fryser dessutom under lättare har det visat sig...
Måste ge Thule en eloge för ett tämligen föredömligt koncept. Själva räcket är standard, men finns i olika bredder för att passa olika bilstorlekar. Det finns olika fötter som passar till räckena, beroende på om man har "rails" eller inte. Sedan finns det olika "fotsatser" för att få fötterna att passa taket på den specifika bilen.
Allt liksom bara skjuts ihop med god passform, utan verktyg.
När man kommit så långt att det börjar vara dags att montera räcken på bilen så visade det sig finnas färdiga måttangivelser angående hur brett räcket skulle vara beroende på bilmodell. Dessutom hade själva räckesrören måttangivelser på undersidan, bara att låta fötterna glida till angivet mått och låsa fast dem (spännkoppling).
Efter att ha märkt upp räckena med fram/bak (något olika bredd nämligen) var det bara att ställa räcket på angiven position på taket (jajamensan, även dessa mått fanns angivna med millimeterprecision i instruktionshäftet) och dra åt fötterna så att de satt fast rejält.
Thules modultänk är inte så dumt. Givet att nästa bil ska ha samma fötter så är det bara att ändra bredden på räckena så passar det. Skulle det visa sig att nästa bil också saknar rails, men behöver en annan infästning så byts bara fotsatsen. Om bilen dessutom har rails så byter man foten. Dessutom ger det förstås Thule möjligheten att ta betalt för tre paket istället för bara ett, så säkerligen får man betala någon extra krona bara därför, men så länge det är enkelt att montera och passar bra så...
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/484878/images/2010/takrcke-ii_119922401.jpg)
Nu ser det äntligen lite mer "fältmässigt" ut. Dessutom slipper jag dra omkring med skidorna inne i bilen. Varma skidor fryser dessutom under lättare har det visat sig...
Kommentarer
Trackback