Mer reservdelsstrul

Reparationen av handbromsen till bilen börjar bli en utdragen historia nu.

Först svårt att få tag på verkstadstid kring jul/mellandagar/nyår (inte helt oväntat). Väl inne på "undersökning" så konstaterades att det var handbromswiren som var kass. En ny beställdes och levererades efter någon vecka, men fortfarande i tid för att hinna med ombesiktningen.

När wiren väl skulle monteras så konstaterades dock att axelpackningen läckte, så bromstrumman var alldeles kletig, och beläggen med andra ord förstörda.

En ny packning beställdes, och jakten på nya belägg började. Fanns inte att få tag på hos reservdelsfirmorna, utan endast som orginal, men där begärda man närmare 3000:- + moms för dem, vilket känns tämligen hutlöst eftersom motsvarande på en Volvo eller Ford kostar några hundralappar bara.

Istället började jag söka på nätet och hittade en handlare söderut som var villig att sälja backar till BÅDA sidorna för 1100:- + frakt. Beställde på stört, bara för att dagen efter få höra att hans leverantör ändrat artikelnummer och att de nu kostade 2600:- istället. Avböjde och fortsatte jaga.

Efter diverse negativa besked från så olika håll som Tyskland och England fick jag faktiskt äntligen ett positivt besked - från KINA! Visade sig att det var den firman som tillverkade beläggen i fråga. Enda haken var att man var tvungen att köpa minst 200 stycken - och riktigt så mycket sliter bilen inte handbromsbeläggen.

Vi beslöt oss då för att försöka rengöra de befintliga beläggen och se hur bra effekt de skulle ge. På eftermiddagen ringde man från verkstaden och meddelade att man fått fel packning levererad.

Så nu har jag bromsbackarna i en liten låda och har missat ombesiktningen.

Har dock hittat två firmor som renoverar bromsbackar för någon hundring styck, och dessutom fått erbjudande av en gammal bekant att få hjälp att renovera dem. Fick en snabbkurs i omlimning av belägg och sedan blev det därför fokus på att rengöra de oljiga bitarna. Efteråt började de se drägliga ut:



Själva beläggen måste ju förstås bort också, och då måste man värma upp baksidan/insidan till ungefär 150--200 grader ungefär med gasol. Då släpper limmet som håller beläggen så de går pillra bort i bitar.



Nu återstår mer noggrann rengöring, noggrann tvätt i thinner för att få bort ALLA oljerester, och sedan, så snart min "bekanting" fått tag på materialet, ditlimning av de nya beläggen. Tydligen är det ett brutalt vasst epoxilim som man INTE ska få på händerna. Härdar efter drygt 12 timmar...

Kommentarer
Postat av: krille

hej där läste om dina bromsar och jag tänkte se hur det gick med dom? och vad det var för epoxy du hadde.

till detta jag tänkte prova med plastic padding super stål. undra om det går tro

2011-04-06 @ 21:48:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0