Äntligen ström i bilen

Det blev en smula utdraget detta generatorbyte. Jag lyckades hitta en avsliten kabel i motorutrymmet, men när fästpunken för denna lokaliserats så lyste fortfarande ett antal indikatorlampor i instrumentpanelen.

Visserligen laddade den nya generatorn 14.4 volt över batteripolerna, så laddningen fungerade direkt, men det känns inte bra att laddlampan, bränslelampan och varningen för vatten i bränslefiltret lyser hela tiden.

Fick tipset från bilfirman där bilen ursprungligen köptes att koppla isär B+-kabeln till generatorn och jorda denna för att se om det skulle få lamporna att slockna. Icke så, men däremot så gick istället bilens 80A-huvudsäkring...

En smula pyssligt att lokalisera en utbytessäkring under helgen, men tack vare verkstadschefen på Forslunds i Skellefteå så gick det lösa med en annan säkring, som egentligen inte passade.

Senare under helgen, efter ytterligare snokande och funderande så lyckades jag till sist hitta ett relä som tydligen styr laddindikeringslampan. När detta relä plockades ut så slockande alla de instrumentlampor som krånglat. Efter en ytterligare tur in till Skellefteå och inköp av ett nytt relä så var det bara att stoppa in det nya reläet och starta bilen. Allt funkar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0