Skjutning i helgen

Jag kände mig ganska nere och sliten i fredags. Såg då verkligen fram emot att få skjuta lite laddstegar i helgen för att kunna klura vidare på den alternativa rävladdningen för säsongen. Denna gång var tanken att skjuta över kronograf för att se om det skulle skilja något mellan de tre olika krutsorterna (två laddningar med ett krut och en laddning vardera med de andra krutsorterna).

Väderleksprognosen såg dock lite tveksam ut för helgen, och när det mojnade helt sent på fredagskvällen så rengjorde jag bössan och beslöt jag mig för att trots allt åka till skjutbanan i Bureå (betongbänk!) och testa om kronografen skulle klara av det begränsade ljuset.

Satt upp utrustningen (vem är det som kommit på idén att gräva en stor grop FRAMFÖR skjutvallen?) och började med ett läskskott (en försiktig laddning med Hornady FMJ 80 grain). Ingen registrering i kronografen, men jag misstänkte att jag eventuellt skjutit något för långt ovanför sensorerna. Flyttade upp kronografen något och försökte igen. 914 m/s. Ett tredje läskskott visade på 912 m/s. Utmärkt! Avvaktade några minuter för att låta pipan svalna lite innan jag började med det första skottet i den ena laddningen med VV N135. Ingen registrering. Nästa skott var från den andra N135:laddningen. Err2, dvs den första sensorn har registrerat skottet, men inte den andra. Första skottet med Varget - samma sak. Bara ena sensorn såg skottet. När sedan första skottet med Norma 202 inte registrerats alls så avbröt jag experimentet. Onödigt att slösa med skott/pipslitage när det ändå inte fungerar med ljuset.

Lite bättre kändes det dock när jag kom fram för att hämta tavelstället och såg följande lilla grupp med de tre läskskotten.



Kulhålen är 6 mm i diameter och den största "spridningen" är vertikalt, knappt 5 mm. Inte så tråkigt med en kall, rengjord, och torrdragen pipa. Tur räknas alltid, men jag ska ta och titta efter hur jag laddade de där "läskskotten". Kan vara bra att veta till toppfågeljakten. Dessutom intressant information att två av skotten låg på 914/912 meter. Kan ju vara intressant att försöka ladda för den hastigheten under kallare väderlek...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0