Traktorskruvning också

När värmesystemet i bilen var åtgärdat så föll tankarna på traktorns kupévärme också. Den har ju faktiskt två fläktar, en för varje sida av hytten. Under förra (eller möjligen förrförra) vintern så slutade den ena fläkten att fungera, så defrostningen av alla hyttfönster på högra sidan blev ganska bristfällig. Dessutom lite svårt att få upp värmen nere vid fötterna.

Söndag eftermiddag tillbringades med att demontera traktorhyttens "konsol". Först var förhoppningen att det skulle räcka med att lossa en fästplåt för att sedan kunna lirka ut fläktarna neråt utan att behöva demontera specielt mycket.

Ha, det kunde man väl ha gissat att det inte skulle bli fullt SÅ enkelt. Slutade med att kylarsystemet tömts, samt hela värmepaketet lirkats ut från sin trånga plats (en hel del fick demonteras för att kunna göra det). Sedan fick värmepaketet demonteras (precis som på bilen) i sina beståndsdelar för att fläktarna (passade på att byta på både höger och vänster sida när det nu var så besvärligt att komma åt) skulle gå lossa.

Så långt hade det tagit några timmar, men sedan gick hopmonteringen desto lättare (förutom att det blev en del blodvite när alla slangar och slangklämmor skulle på plats i det trånga utrymmet).

När det ändå skruvades som bäst så byttes alla fyra luftfilter (två för hytten och två för motorn) samt startvredet som blivit lite glapp med åren.



Nu finns det en bättre begagnad (den funkar i alla fall) kupéfläkt/vänster liggandes utifall det nya krånglar.
Jag har även kommit fram till att det är något knas med generatorn. På bilen så laddar generatorn ungefär 14.4 volt mätt över batteripolerna på tomgång (när batteriet är fullt laddat). På traktorn kommer laddningen inte upp i mer än 13.6--13.8 volt. När man dessutom drar igång arbetslamporna så sjunker det till strax över 12 volt, och då laddas knappast batterierna upp.

För att testa så byttes laddningsregulatorn i generatorn samtidigt. Dock verkar det inte ha gett önskad effekt, så nästa steg blir att vid tillfälle montera lös generatorn, åka in till stan för att få den testkörd, och sedan renovera eller byta ut den. Tur att den sitter förhållandevis bra till på sidan av motorn...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0