Långhållsskytte

Jag fick nyligen möjligheten att testa på lite skytte på långa håll. Tidigare har ju erfarenheterna bara omfattat 300-meterbanans bakersta skjutvall, men under denna kurs inleddes skyttet (efter "uppdukning" av stålmålen och en liten grundgenomgång) med skytte på 450--490 meters håll.
 
Ovanstående är resultatet av första skjutomgångens andra mål, en 30x30 cm stålplåt som beskjutits från just över 450 meter. Undertecknad lyckades trä in båda sina skott!
 
Redan knappa 500 meter börjar vara lååååångt bort, just bortom det gula stråket mitt på skjutbanan. Dagens andra skjutomgång genomfördes från cirka 660 meter och den tredje från 790. Dock räckte min kikares justering inte till mer än 600 meter, så därefter blev det till att hålla upp rejält. Inte helt lätt, men när jag fick testa instruktörens egen bössa gick det genast bättre!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0